Sposoby na opuchnięte nogi w ciążyCzerwiec 2017

Spuchnięte łydki i stopy, uczucie ciężkości nóg – te ciążowe dolegliwości mogą powodować znaczny dyskomfort i skutecznie popsuć dzień. Latem są jeszcze bardziej uciążliwe, ponieważ upał dodatkowo potęguje zmęczenie i wzmaga opuchliznę. Na szczęście istnieje wiele sposobów na poprawę Twojego samopoczucia. Sprawdź, jak złagodzić powstałe obrzęki.

 

Dlaczego nogi puchną w czasie ciąży?

 

Na występowanie obrzęków nóg w czasie ciąży wpływa wiele czynników. W tym okresie dochodzi do zatrzymania wody w organizmie – jej nadmiar gromadzi się przede wszystkim w tkankach nóg. Podczas ciąży zwiększa się też ilość krwi w organizmie przyszłej mamy.

 

Dodatkowo krew ma utrudniony odpływ z nóg, ponieważ transportujące ją żyły są uciskane przez macicę. Rozwijający się maluszek waży coraz więcej, a to również obciąża nogi. Wszystko razem sprawia, że uciążliwe puchnięcie nóg często daje o sobie znać.

 

Co może zwiększać opuchliznę nóg?

 

Szczególnie intensywny ból nóg kobiety ciężarne odczuwają wieczorem, kiedy nogi są zmęczone po całym dniu wysiłku. Objawy nasilają się też zazwyczaj w ostatnim trymestrze. Co dodatkowo wpływa negatywnie na Twoje samopoczucie?

 

Upał wzmaga puchnięcie nóg, dlatego latem dolegliwości mogą być wyjątkowo męczące. Dzieje się tak, ponieważ i tak zaburzony już obieg płynów działa jeszcze mniej sprawnie. Unikaj przebywania na słońcu w godzinach najsilniejszego promieniowania, a gdy upały są naprawdę silne, lepiej pozostań na te dni w domu.

 

Noszenie obcisłych ubrań i ciasnego obuwia także nie pomoże Twoim nogom. Całkowicie zrezygnuj ze spodni z wąskimi nogawkami, pończoch i mocno uciskających nogi skarpetek. Unikaj też obcasów – wybierz płaskie (1-3 cm), wygodne buty z szerokimi noskami, wykonane z naturalnego, przewiewnego materiału. Pomyśl o zakupie modelu o rozmiar większego niż zazwyczaj.

 

Zbyt długie chodzenie lub stanie może przyczynić się do puchnięcia nóg, dlatego jeśli masz taką możliwość, postaraj się usiąść. Pamiętaj jednak, aby nie zakładać nogi na nogę i nie pozostawać zbyt długo w tej samej pozycji – płyny gromadzą się wtedy w niższych partiach ciała, powodując obrzęk.

 

obrzęk nóg

 

Nadmierna ilość soli zatrzymuje wodę w organizmie. Ogranicz sól do minimum, zastępując ją aromatycznymi ziołami. Regularnie nawadniaj organizm – wypijaj przynajmniej dwa litry wody dziennie, mogą to być również napary ziołowe i owocowe herbatki. Unikaj natomiast słodzonych napojów oraz kawy.

 

Mając problemy z puchnięciem nóg, uważnie kontroluj swoją wagę w ciąży, aby nie dopuścić do nadmiernego przyrostu masy ciała – to zbędne obciążenie dla Twoich stóp. Jeśli przed zajściem w ciążę Twoja waga była prawidłowa (wskaźnik BMI pomiędzy 19 a 26), powinnaś przytyć nie więcej niż 11-13 kg. W utrzymaniu prawidłowej wagi pomogą Ci: zdrowa, zbilansowana dieta, regularne spożywanie posiłków i umiarkowana aktywność fizyczna.

 

Skuteczne sposoby na obrzęki nóg

 

Choć opuchnięte nogi w ciąży są powszechnym zjawiskiem i problemem, który dotyka większość przyszłych mam, nie oznacza to, że musisz się z tym pogodzić. Istnieje wiele skutecznych sposobów na złagodzenie, a niekiedy nawet wyeliminowanie nieprzyjemnych dolegliwości. Co przyniesie ulgę Twoim stopom?

 

opuchnięte nogi i stopy

 

  • Odpoczynek

Staraj się nie przemęczać i odpoczywaj, kiedy tylko będziesz miała taką możliwość. Ważne, aby podczas odpoczynku Twoje stopy znajdowały się wyżej niż serce, co ułatwi odpłynięcie krwi  – możesz podłożyć poduszkę, zagłówek itp. Odpoczywając i śpiąc leż jak najczęściej na lewym boku, dzięki czemu nie będziesz uciskać żyły głównej.

  • Chłodna kąpiel

Ulgę przyniesie Ci opłukanie nóg chłodną wodą lub zanurzenie ich na kilka minut w chłodnej kąpieli. Możesz dodać sól albo płatki kwiatów – postaraj się zrelaksować. Alternatywą dla tej metody jest owinięcie nóg ręcznikiem zamoczonym w zimnej wodzie.

  • Specjalne rajstopy

Specjalne rajstopy dla kobiet w ciąży mają działanie ściągające i nie dopuszczają do gromadzenia się płynów wokół kostek – warto je wypróbować.

  • Preparat chłodzący

Żel lekkie nogi Mustela zapewni Ci odprężenie i uczucie lekkości, skutecznie zwalczając zmęczenie nóg. Zawarty w nim ekstrakt z mentolu przyjemnie chłodzi i tonizuje, eliminując wrażenie ciężkości nóg i przynosząc natychmiastową ulgę, a peptydy awokado zmniejszają reaktywność skóry. Aksamitna konsystencja żelu sprawia, że łatwo się wchłania i nie pozostawia tłustej warstwy. Aplikuj go rano i wieczorem, masując nogę od podeszwy stopy aż po górną część uda.

 

  • Ćwiczenia

Aktywność fizyczna to jeden z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania obrzękom. Ruch usprawnia krążenie krwi i poprawia kondycję żył. Wybierz odpowiednią dla siebie formę aktywnego spędzania czasu i pamiętaj o systematyczności. Czy wiesz, że nawet najprostsze ćwiczenia, takie jak kręcenie stopami czy zginanie i prostowanie nóg, przyczynią się do poprawy Twojego samopoczucia?

 

obolałe i spuchnięte nogi

 

  • Masaż

Często masuj stopy, ponieważ masaż także poprawia krążenie. Świetnie sprawdzą się różnego rodzaju masażery, jednak od czasu do czasu udaj się do profesjonalnego salonu masażu. Należy Ci się chwila relaksu.

 

Puchnięcie nóg może doskwierać Ci jeszcze przez jakiś czas po porodzie – to zupełnie normalne. Dlatego także w tym okresie pamiętaj o odpowiedniej pielęgnacji, odpoczynku i unikaniu czynników, które mogą nasilić obrzęk.

Oceń artykuł

Wyślij

Czytaj także: