#Zdrowie i dobre samopoczucie

Jak siedzieć w ciąży - dobre praktyki

#Zdrowie i dobre samopoczucie
Jak siedzieć w ciąży - dobre praktyki
Jak siedzieć w ciąży - dobre praktyki
Dobre praktyki w codziennym życiu są kluczem do świetnej formy i dobrego samopoczucia przyszłej mamy. Gdy już na początku ciąży kobieta wie, jak należy siedzieć oraz wstawać z kanapy bądź krzesła oraz jak tego nie robić, by sobie nie szkodzić, to w dużej mierze odciąża swój kręgosłup. Wypracowanie zdrowych nawyków jest zbawienne dla przyszłej mamy, której dobry stan zdrowia i kręgosłupa bardzo się przydadzą, gdy maluszek pojawi się już na świecie.

Prawidłowa postawa ciała w ciąży

Dbanie o prawidłową postawę ciała jest niezwykle istotne i wymaga dużej samokontroli i chęci pracy nad sobą. Bardzo ważne jest, by podczas siedzenia stopy kobiety ciężarnej były stabilnie oparte na podłodze, a jej kolana ustawione względem siebie równolegle. Ciężarne, które pracują na co dzień przy komputerze muszą pamiętać o obowiązkowej przerwie.

Dla kobiety w ciąży optymalną pozycją do odpoczynku i rekomendowaną przez położników i fizjoterapeutów jest pozycja półleżąca z nogami lekko uniesionymi. Siedzenie na piłce do ćwiczeń jest bardzo dobrym rozwiązaniem i najlepszą opcją do siedzenia, ponieważ wtedy kręgosłup naturalnie się prostuje, a miednica nie jest nadmiernie obciążona. Gdy kobieta siedzi na krześle, wymagane jest dosunięcie pośladków do oparcia, by plecy całą swą powierzchnią przylegały do oparcia krzesła. Warto również wybierać krzesła z podłokietnikami.

Ćwiczenia na poprawę postawy

Warto zadbać o poprawę postawy, aby stan ciąży nie tylko z nazwy był dla kobiety błogosławiony. Istotne jest trzymanie wyprostowanej sylwetki, mimo powiększającego się biustu. Ćwiczenia są nieodzownym elementem, który pozwoli zmniejszyć ból lub nawet go uniknąć. Najprostszym ćwiczeniem jest po prostu chodzenie, które działa na mięśnie przyszłej mamy jak masaż. Jednak aby spacer był skuteczny, powinien wynosić minimum 3 kilometry. Wzbogacenie spaceru o kijki do nordic walking zapewni odciążenie kolan i uaktywni górną połowę ciała. Panie, które nie lubią przechadzek i wolą bardziej aktywne ćwiczenia powinny pomyśleć o basenie.

Błędy i złe nawyki

Ważne, by w ciąży nie siedzieć długo, i nie ma tu znaczenia, czy mówimy o siedzeniu na krześle, kanapie czy piłce. Należy pamiętać o robieniu sobie przerw, minimum jedną na godzinę, które warto spożytkować na przykład na spacer. Błędem popełnianym przez kobiety w ciąży jest zakładanie nogi na nogę oraz siedzenie z nogami podkurczonymi. Niewskazane jest również siedzenie na bardzo miękkich meblach, gdyż sprzyja to niefizjologicznemu podwijaniu kości ogonowej pod siebie oraz obciążeniu dolnego odcinka kręgosłupa. Długa jazda samochodem, szczególnie w ostatnich miesiącach ciąży może prowadzić do bólu kręgosłupa, drętwienia nóg czy problemów z dotlenieniem.

Pozbycie się szkodliwych nawyków, wykonywanie ćwiczeń i stosowanie się do zaleceń w kwestii odpowiedniego siedzenia w ciąży z pewnością ograniczy dyskomfort, odciąży kręgosłup i przełoży się w ten sposób na lepsze samopoczucie przyszłej mamy.