Rozwój mowy

Wstęp

W pierwszych miesiącach po urodzeniu dziecko nie potrafi jeszcze mówić, ale już się komunikuje z otoczeniem — przy pomocy spojrzeń, pozycji, jakie przyjmuje, min lub płaczu wyraża swoje uczucia i wchodzi w interakcje z Tobą. Na tym etapie jego potencjał jest nieograniczony: będąc naturalnie predysponowanym do opanowania dźwięków artykułowanych, jest w stanie opanować każdy język i wymawiać wszystkie dźwięki. Co jeszcze bardziej zadziwiające, potrafi rozróżnić różne języki na podstawie ich melodii. Te zdolności z czasem ulegną ograniczeniu, aby dziecko mogło się skoncentrować na nauce rodzimego języka.

Od pierwszego spojrzenia do pierwszego zdania: Twoje interakcje z dzieckiem mają kluczowe znaczenie w procesie nabywania przez niego umiejętności mowy. To Ty nadajesz sens dźwiękom, które ono wydaje, i właśnie Ty sprawiasz, że chce powtarzać je dla przyjemności obserwowania Twoich reakcji i odpowiedzi na jego zachowania. Dlatego ważne jest, aby już od pierwszych dni jak najwięcej mówić do dziecka i powtarzać jego gruchanie: dzięki wsparciu otoczenia dziecko uzyska wszelkie możliwe szanse na szybki i harmonijny rozwój.

Nauka mowy przebiega w różnym tempie w zależności od dziecka: niektóre roczniaki potrafią wymawiać już wiele słów, podczas gdy inne w wieku dwóch lat mówią jeszcze niezrozumiałym dziecięcym językiem. Nie staraj się na siłę przyspieszyć tempa rozwoju dziecka! Dostarczaj mu bodźców, zachęcaj, ale nie wywieraj presji: czym wyższe będą Twoje oczekiwania, tym bardziej dziecko może się blokować w postawie odmowy.

 

> Między 0. a 1. miesiącem: początki komunikacji

> Od 2. do 6. miesiąca: grucham jak gołąbek

> Od 6. do 9. miesiąca: powtarzane sylaby

> Od 9. do 12. miesiąca: oto pierwsze słowa!

> Między 15. a 18. miesiącem: głód wiedzy

> Między 18. a 24. miesiącem: eksplozja słownictwa

> Około 3. roku życia: mówię jak dorosły

 

 

Oceń artykuł

Wyślij