Rozwój mowy

Około 3. roku życia: mówię jak dorosły

  • Najważniejsze kompetencje językowe zostały już opanowane, nawet jeżeli wymowa jeszcze szwankuje: Twoje dziecko konstruuje zdania złożone, odmienia czasowniki przez osoby i poprawnie stosuje czasy przeszły, teraźniejszy oraz przyszły. Może Cię zaskoczyć wyrażeniami jakby z wyjętymi z ust dorosłej osoby; dziecko powtarza je dosłownie, tak jak je usłyszało! To również wiek nieustannych pytań „dlaczego?” Jego ciekawość w stosunku do otoczenia oraz pragnienie poznawania nowych słów są nienasycone. Staraj się odpowiadać na te pytania, aby lepiej stymulować rozwój intelektualny dziecka.
     
  • Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej jest często początkiem spektakularnych postępów, a to dzięki licznym bodźcom, które dziecko otrzymuje od wychowawców, personelu pomocniczego, a także innych dzieci.
     
  • Jeżeli wydaje Ci się, że Twoje dziecko jest opóźnione w nauce mowy, porozmawiaj o tym z Waszym pediatrą. Jest wiele czynników, które mogą blokować jego postępy: zaburzenia słuchu lub neurologiczne, nieprawidłowości w budowie narządów mowy, blokada psycho-emocjonalna... Tylko specjalista może stwierdzić, czy istotnie rozwój mowy u dziecka jest opóźniony, a także ustalić ewentualne przyczyny tego stanu rzeczy.

 

 

Oceń artykuł

Wyślij