6 sposobów na zapobieganie bólowi pleców podczas ciążyLipiec 2019

Jesteś w ciąży! Cudownie. Dałaś się już porwać myśli o kolorze pokoiku, zaczęłaś przeglądać modele wózków, pomału rozpatrujesz szpital, w którym będziesz rodzić i na każdym kroku myślisz o swoim maleństwie, którego serce coraz silniej bije pod Twoim. Jest mnóstwo spraw, o których w czasie ciąży będziesz jeszcze musiała pomyśleć. Postaraj się, aby wśród nich znalazły się także sposoby zapobiegania bólom pleców. Wiele przyszłych mam nie zastanawia się nad tym, dopóki pewnego dnia nie obudzi się z takim bólem. Przygotuj się! Sprawdź 6 naszych wskazówek.

 

Ciążowy ból pleców jest często powiązany z drugim i trzecim trymestrem, bowiem w ciągu tych miesięcy waga dziecka powoduje znaczące zmiany oraz obciążenia w okolicach bioder i lędźwiowej części ciała. Jednak ból pleców w ciąży może pojawić się już na początkowym etapie Waszej 9-miesięcznej przygody. Dzieje się tak, ponieważ w ramach przygotowań na wzrost dziecka, mięśnie brzucha zaczynają się rozluźniać, przez co miednica może znacząco przesunąć się do przodu. Tego typu roszady w Twoim organizmie nie są dla niego czymś normalnym, dlatego powodują ból i dyskomfort.

 

1. Śpij na boku

 

Spanie na brzuchu przestaje być dobrym pomysłem, kiedy dowiadujesz się, że jesteś w ciąży. Wiemy, że jest wygodne i że można za nim tęsknić, jednak jest to pozycja, która znacząco może przyczynić się do pojawienia się bólu pleców. Prędzej czy później Twoja wypukłość zacznie Ci przeszkadzać, dlatego im szybciej odzwyczaisz się od tej pozycji, tym lepiej dla Ciebie. Zamiast na brzuchu, śpij na boku, zwiększając swój komfort za pomocą specjalnych ciążowych klinów lub poduszek pod całe ciało, które będą stanowić wsparcie dla rosnącego brzuszka. Kto wie, może uznasz, że będą one tak wygodne, że będziesz ich używać nawet po porodzie?

 

2. Szpilki również odłóż na bok

 

To, co sprawia, że ​​wyglądasz świetnie i czujesz się kobieco, w tym przypadku jest również tym samym, co może powodować ból pleców, gdy jesteś w ciąży. Wysokie obcasy wytrącają miednicę z jej naturalnego położenia. To charakterystyczne przechylenie bioder korzystnie podkreślające inne części ciała, tworzy w dolnej części pleców krzywiznę większą niż jest to zalecane w czasie ciąży. Przerzuć się na obuwie sportowe, które zapewni wsparcie dla Twoich stóp i nóg. Jeśli jednak nie wyobrażasz sobie siebie bez szpilek, wybieraj te na niższym wzniesieniu.

 

3. Strategiczne siedzenie

 

Siedzenie cały dzień przy biurku jest wystarczająco złe, nawet gdy nie jesteś w ciąży. Natomiast jeśli spodziewasz się dziecka, długotrwałe siedzenie w tej pozycji stanowi jedną z głównych przyczyn bólu pleców. Przeciwdziałaj niekorzystnemu oddziaływaniu siedzenia wsuwając poduszkę pod lędźwie. Dobra postawa zaprocentuje również w przyszłości. Podczas pisania na klawiaturze trzymaj ramiona luźno, zaś przedramiona na biurku. Postaw stopy płasko na podłodze lub podnieś je na podnóżku, aby zmniejszyć krzywiznę dolnej części grzbietu. I pamiętaj, aby regularne robić sobie przerwy! Często wstawaj, rób krótki spacer, a nawet rozciągającą gimnastykę – wszystko to pozwoli zmniejszyć nacisk na plecy.

 

Sposoby_na_zapobieganie_bólu_pleców

 

4. Modelowe chodzenie

 

Chodzenie jest już tak naturalną czynnością, że nawet się nad nim nie zastanawiasz. Nie zwracasz uwagi na to, jak stawiasz stopy lub jak trzymasz ramiona. Będąc w ciąży powinnaś spojrzeć na to bardziej świadomie, dzięki temu złagodzisz presję na swoje obciążone słodkim ciężarem plecy. Jeśli kiedyś przeszło Ci przez myśl, że chciałabyś zostać modelką to to jest ten moment! Wyobrażenie sobie stylu chodu jak na wybiegu jest bardzo pomocne w dostosowaniu odpowiedniej postawy w czasie spacerów. Ruszając z miejsca spójrz przed siebie i trzymaj brodę równolegle do ziemi. Rozluźnij ramiona i lekko angażuj uda i mięśnie brzucha, aby uzyskać wsparcie kręgosłupa. Następnie wyobraź sobie, że subtelnie przemieszczasz się z miejsca na miejsce lub że niesiesz książkę na głowie. Może nie brzmi to tak poważnie jak na przyszłą opiekunkę stada przystało, ale za to stawia Twoje ciało w prawidłowej pozycji. A dodatkowo sprawia, że ​​wyglądasz świetnie!

 

5. Podnoś nogami, a nie plecami

 

Wiemy, że masz wiele do zrobienia w ciągu dnia i zapewne często zdarza Ci się coś podnosić i odkładać. Nauka prawidłowego podnoszenia może zdziałać cuda w zapobieganiu bólowi pleców w ciąży. Instrukcja brzmi następująco: chcąc podnieść jakąś rzecz, zegnij nogi w kolanach i przykucnij z zachowaniem prostych pleców, nie pochylając się do przodu. Użyj mięśni ud i brzucha, które zadziałają jako podparcie dla kręgosłupa. Na początku nie będzie łatwo, ale wdrożenie dobrych praktyk przyda się, gdy bez bólu będziesz chciała wziąć na ręce swoją pociechę. Zwróć także uwagę na to, w jaki sposób przenosisz rzeczy po ich dźwignięciu z podłogi. Postaraj się równo rozłożyć obciążenie tak, aby żadna ze stron Twojego ciała nie była przechylona. Trzymaj to, co przenosisz blisko ciała bez wyciągania tego na odległość. Pomyśl także o zmianie swojej wszystko mieszczącej torby na mniejszą torebkę i generalnie będąc w ciąży unikaj podnoszenia czegokolwiek ciężkiego.

 

6. Dobry relaks

 

Powiesz pewnie, że słowo „relaks” nie może łączyć się ze słowem „zły”. Racja, o ile to co Cię relaksuje, nie stanowi jednocześnie powodu bólu pleców. Dlatego oglądając telewizję, czy czytając książkę, pomyśl o właściwej postawie ciała. Zła wiadomość jest taka, że zwijanie się w kłębek lub skręty tułowia w różne części kanapy do tego podejścia się nie zaliczają. Staraj się więc siedzieć prosto, trzymając obie stopy na podłodze, podpierając dolną część grzbietu poduszką. Ponadto, postaraj się trzymać ramiona luźno i być dobrej myśli, że taka postawa wejdzie Ci w nawyk – mniej bólu w czasie ciąży to zawsze wystarczająca motywacja!

 

 

Oceń artykuł

Wyślij